Camins Ramaders de Prades

El camí que esgarrapaven les peülles dels ramats ara s’omplen de solcs de les bicicletes.

Seguint el trajecte que feien els pastors per traslladar el bestiar de la vall a les muntanyes, iniciem la ruta pel camí ramader de Prades. Ens endinsem en la frondositat d’unes muntanyes arrelades als castanyers i les alzines. Avancem encapotats per un estol de núvols com si formessin la carpa d’un circ de tres pistes. L’espectacle està a punt de començar.

Muntanyes-Prades-1

Foto: R.Buigues                                                                                                 Ascens a la Bartra

Ruta: Monestir de Poblet – Riudabella – Vilanova de Prades – Prades – Capafonts – Farena – La Batra – Monestir de Poblet

wikiloc-logo-facebook

Clica aquí per descarregar-te el track del recorregut.

ENTRE VINYES

Sortim del monestir de Poblet pel camí ramader de Prades. Aquesta via, ample i pedregosa, es va utilitzar en temps ancestrals per traslladar els ramats fins a les pastures de Prades. També la feien servir els carboners de la zona. Es va recuperar l’any 2013. El primer que ens trobem és el Castell de Riudabella. Encara manté l’ímpetu dominant que tenia el segle XII en mig dels camps de vinyes. Les parres donen pas als ametllers, els avellaners i les petites acumulacions boscoses de pi blanc i roig.

Muntanyes-Prades-5

Foto: R. Buigues                                                                                          Primer tram de la ruta

PAS DE VIERN

Abans d’entrar al cor de les Muntanyes de Prades hem de superar el Pas de Viern. Aquest és el nom que rep el forat que han deixat dues grans pedres reclinades, una amb l’altra, al costat d’un pas d’aigua que s’escola fins a arribar al Francolí.

Muntanyes-Prades-4JPG

Foto: R.Buigues                                                Pas de Viern

Tenim poc marge de maniobra. Per passar-hi ens haurem de baixar de la bicicleta, acotxar-nos i arrossegar-la fins a l’altre costat. El color groc de la terra els indica que ens estem apropant a Vilanova de Prades on podem fer una aturada per omplir els bidons i menjar alguna cosa.

BOIRA A PRADES

Seguim l’ascens. L’arena comença a agafar tons rogencs. Les alzines i castanyers que dibuixen el camí ens assenyalen anem guanyant altura fins a arribar a Prades. En aquest punt del nostre recorregut la boira ens engoleix de sobte. Els colors s’apaguen i l’entorn es torna misteriós. La pujada continua fins a arribar a l’ermita de Sant Roc. A partir d’aquí arriba un dels descensos més divertits de la nostra ruta fins a Capafons.

Mutanyes-Prades-3

Foto: R.Buigues                                                                                    Descens a Capafonts

ERMITA DE BARRULLES

Tornem a carregar el plat petit per començar l’ascens fins a l’ermita romànica de Barrulles restaurada durant els anys 50. Una lleugera baixada ens conduirà fins a Farena. Hem d’obrir una tanca per creuar els terrenys del Mas del Toni. Cal circular amb precaució i seny pels camps de conreu. Si parem l’orella, sentirem el riu Brugent. A l’esquerra ens quedarà el Toll de l’Olla, un lloc ideal per banyar-se a l’estiu si hi passeu a primera hora. Camp al migdia es comença a omplir de gent.

Foto: R.Buigues                                                             Ermita de Barrulles.

ÚLTIM ASCENS

A Farena arranca l’última pujada de la jornada. És la més dura de totes per l’estat del terreny. Fins al llogaret de La Bartra pedalem per un ferm en bon estat. A partir d’aquest punt la cosa canvia. La pluja torrencial ha obert reguerots a terra i ha arrossegat pedres. Això fa que la pujada sigui molt tècnica. Al Coll de l’Àliga arribem als 1.100 metres d’altura. Toquem el sostre d’aquesta ruta i iniciem el descens fins a Poblet. La pista principal presenta algunes alternatives. En aquesta ruta hem decidit fer un tram del descens agafant el senderó del Colom, un quilòmetre i mig de “single track” poc tècnic i divertit. Ruta de més de 65 quilòmetres i 1.800 metres de desnivell que ens permet conèixer les Muntanyes de Prades. Aquesta ruta enllaça amb altres recorreguts que podeu trobar al blog.

wikiloc-logo-facebook

Clica aquí per descarregar-te el track del recorregut.

RUTES RELACIONADES QUE ENLLACEN AMB AQUESTA

CASTANYERS DE LES MUNTANYES DE PRADES

LA CONCA PREHISTÒRICA

REMUNTANT EL BRUGENT FINS AL TOLL DE L’OLLA

Agraïments: Raúl Oliver, guia d’aquesta ruta.

About biketirant

De tant perdre'm per la natura, al final vaig arribar a trobar llocs que val la pena visitar. Internet m'ha permès descobrir molts camins i senderons en bicicleta. Per això, ara, em toca col·laborar. He decidit contribuir en aquesta gran xarxa social i compartir amb vosaltres rutes que he fet i em semblen interessants.

Posted on Juny 13, 2018, in Rutes and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.