LA VIA VERDA AMB NENS. De Bot a Benifallet

Terra d’inspiració, Terra de batalles mudes, Terra llaurada, Terra Alta. Aquest és l’inici de la nostra ruta. Creuem ponts, túnels i estacions seguint una via imaginària que ens convida a menjar-nos el bocí més interior de les Terres de l’Ebre.

RUTA: Bot – Prat del Compte – Santuari de la Fontcalda – Pinell de Brai – Benifallet.

Descarregueu-vos la ruta clicant aquí.

Creuant els ponts de la Via Verda  Foto: R.Buigues

Creuant els ponts de la Via Verda Foto: R.Buigues

Proposem un recorregut familiar, senzill i apte per a totes les edats. Tram de poc més de 10 quilòmetres en descens, amb punts d’aigua i zones d’esbarjo pels més petits.

VIA VERDA

La via verda de la Vall de Zafán uneix la població aragonesa de la Puebla de Hijar amb Tortosa. Al seu pas per Catalunya creua les comarques de la Terra Alta i el Baix Ebre. Segueix el traçat de l’antiga línia de ferrocarril que va quedar en desús a principis dels anys 70. Els més petits, i no tant petits, s’ho passaran d’allò més bé creuant túnels i ponts.

BOT

Marquem el nostre punt de sortida a l’estació de Bot. S’hi accedeix ràpidament seguint les indicacions que hi ha a l’interior del poble (TV-3301). Té un ampli aparcament per a cotxes i una font. Els monticles

Estació de  Bot  Foto: R.Buigues

Estació de Bot Foto: R.Buigues

laminats, erosionats i d’un marró groguenc ens traslladen per un instant al llunyà oest. Si aixequem la vista, podrem contemplar les serres de Pàndols i Cavalls, escenari de les lluites més cruentes de la Batalla de l’Ebre. Abans d’arribar a l’estació de Prat del Compte creuarem el túnel més llarg del recorregut, 749 metres. Estigueu amb els ulls ben oberts perquè de tant en tant ens sorprendran diversos elements escultòrics a peu del camí que formen part del projecte “Art al Ras”.

LA FONTCALDA

Remullant-nos a la Fontcalda Foto: R.Buigues

Entre l’estació de Prat del Compte i Pinell de Brai fem una aturada al Santuari de la Mare de Déu de la Fontcalda. Cal anar amb compte en baixar la rampa que uneix la via verda amb el Santuari. El riu Canaletes també s’atura en aquest punt creant unes petites gorges ideals per fer una capbussada. Nosaltres decidim posar els peus al brollador de l’aigua calenta mineromedicinal que dóna nom al santuari. Després d’ascendir una petita rampa d’un alt desnivell tornem a transitar per la via verda cap a l’estació de Pinell de Brai. A partir d’aquí la vegetació augmenta a banda i banda. El Pont de la Riberola ens permet creuar el riu Canaletes. Aquest punt també marca pas de la Terra Alta al Baix Ebre. Les vistes ens convidaran a aturar-nos per contemplar l’espectacularitat de l’espai natural que estem recorrent. Un últim túnel de poc més de mig quilòmetre ens indicarà que ens estem apropant a l’estació de Benifallet, punt final del nostre recorregut. Hem decidit acabar aquí perquè l’estació disposa de servei de bar, restaurant i fins i tot ofereix un lloc per passar-hi la nit.

Mapa-via

RECOMANACIONS

– Lloguer de bicicletes: Al final d’aquest fulletó en pdf hi trobareu les empreses que ofereixen el servei de lloguer de bicicletes i els trasllats en furgoneta. Tenint en compte que el recorregut és curt (10kms), sempre us podeu plantejar fer el camí de tornada en bicicleta tots plegats. L’altra opció és que ho faci un membre de l’equip per anar a buscar el cotxe a Bot i després anar a recollir a la resta a Benifallet.

– Cal portar il·luminació a les bicicletes per creuar els túnels amb seguretat. És ideal portar frontal o una llum que es pugui acoblar al manillar per tenir les mans lliures.

– Eviteu fer la ruta un dia de fort vent, es canalitza a través dels túnels i dificulten molt la nostra marxa.

Descarregueu-vos la ruta clicant aquí.

About biketirant

De tant perdre'm per la natura, al final vaig arribar a trobar llocs que val la pena visitar. Internet m'ha permès descobrir molts camins i senderons en bicicleta. Per això, ara, em toca col·laborar. He decidit contribuir en aquesta gran xarxa social i compartir amb vosaltres rutes que he fet i em semblen interessants.

Posted on Octubre 5, 2014, in Rutes and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 comentaris.

1. Una ruta fantàstica! També hi ha l’opció d’allargar-la una mica més i sortir des d’Horta de Sant Joan, fent un total de 26kms.